Behandling af sportsskader

Mange danskere dyrker sport i en eller anden form. Om det er i en forening, klub eller i træningscenter har mange gang i den sunde livsstil. Desværre giver alt den træning og motion anledning til diverse sportsskader, som skal tages hånd om. De fleste kan nøjes med en tur til lægen og en elastisk forbinding i et par dage. Andre kommer mere galt af sted og ender enten på sygehuset eller i genoptræning. Her kommer både fysioterapeuter og kiropraktorer ind i billedet. Med hvert deres speciale område, kan de hjælpe med forskellige typer af sportsskader.

Smerter i fod, ryg, lænd eller nakke?

Ved en alvorlig sportsskade skal du selvfølgelig kontakte din læge og vurderer sammen med lægen, hvad der vil hjælpe dig bedst. Det nytter ikke at sende dig til den forkerte behandling, da den enten gør din skade værre eller bare ikke hjælper.

Hos en kiropraktor kan alle få hjælp med smerter i alle de forskellige legemsdele vi har. Har du fået en sportsskade som giver problemer og smerter i en fod, kan du sagtens få den arbejdet igennem hos en kiropraktor, som også vil give dig øvelser du kan lave for at komme hurtigere tilbage på fode.

Dette gælder for de fleste sportsskader og arbejdsskader. En kiropraktor finder ud af hvad skaden påvirker i din krop og kan i mange tilfælde få dig på ret køl igen med behandlinger og øvelser.

Skulle du være så uheldig at din sportsskade ikke kan afhjælpes af en kiropraktor, vil du få det at vide og blive bedt om at tale med din læge. Så I kan finde en anden behandlingsmetode, der kan hjælpe dig. Nogle gange vil optræning på et sygehus være en løsning og andre en fysioterapeut.

En folkesygdom – sportsskader

Nogle tror måske at rygning er danskernes folkesygdom, men nej. Det er mængden af sportsskader og de tilhørende besøg ved læge, sygehus og ekstern sundhedshjælper, som kiropraktorer.

Mange børn starter tidligt med at gå i foreninger og dyrke sport, bare se på fodbold, håndbold, cykling osv. Det er nemt at komme til skade når ens fokus er på en bold, en vej eller noget helt tredje, i stedet for hvem der lige er på vej i samme retning som dig. Det har kostet mange vredne fødder, skrabede albuer og knæ og nogle gange hjernerystelser. Dem kan en kiropraktor ikke hjælpe med, så pas på hovederne derude.

Det er dog en positiv trend at så mange danskere tager fat i en eller anden sportsgren og kommer ud af døren, flere gange om ugen. Det giver samvær, motion og en bedre livskvalitet for mange, både unge og ældre. Bare se på Royal Run, en årlig samlende begivenhed for hele landet, det er da fedt.

Så husk, en kiropraktor kan hjælpe med smerter i hele kroppen og få led sat på plads, så du ikke skal døje så længe. Det skal bare aftales med din læge. God fornøjelse derude med alt den motion.