Sådan kommer du igang med basketball

Basketball er en sport der stiger i popularitet og vi har også et landshold der gør det bedre internationale end nogensinde før. Derudover have en national basketball liga med mange internationale spillere og hold der spiller med om pladserne i Euroleague, så alt i alt ser det godt ud for dansk basketball.

Men en sportsgren går kun fremad hvis der er flere der tilslutter sig sporten, så her kan du læse mere om hvordan du kommer igang med basketball.

Find en basketball klub

Foreningslivet er stærkt i Danmark og som så mange andre sportsgrene er der også et godt udvalg af klubber i basketball verdenen. Det er klart at basketball ikke kan konkurrere med de folkekære sportsgrene som fodbold og håndbold, men der er gode muligheder for at blive en del af en god klub med de rette faciliteter.

Der er nogle byer hvor mulighederne for basketball er bedre end andre og det hænger ofte sammen med hvilke hold der er med i de bedste ligaer i Danmark. Det er nemlig de samme klubber der gør en del mere for talentudviklingen. I Danmark er der 9 byer der har hold med i den bedste danske basketliga – Basketligaen. De byer er:

• Aarhus (2 hold)
  • Horsens
  • Randers
  • Næstved
  • Svendborg
  • Amager
  • Herlev
  • Værløse
  • København

Det er selvfølgelig ikke selvsagt at det er en af disse klubber du skal vælge, men med alle klubberne placeret i større byer, er der gode muligheder for at langt de fleste danskere kan blive en del af en basketballklub. Der er også mange andre mellemstore byer og forstæder der har basketballhold og basketballtræning, som du kan blive en del af hvad end du er ung el. gammel.

Du kan spiller basketball overalt

Det fede ved basketball er at du kan spiller det overalt, og der er en del basketballbaner rundt om i hele landet. Du kan også spiller det derhjemme ved hjælp af en simpel basketball stander, der hverken kræver noget andet end at blive samlet og så kan du placere den hvor du vil: på vejen, i indkørslen el. på terrassen.

Hvis dit barn gerne vil igang med basketball er en basketball stander også en nem og billig måde at prøve det af på.

Bliv den nye Iffe Lundberg

Iffe Lundberg er nok Danmark største basketballstjerne lige nu, han spiller for CSKA Moskva der føre den russiske liga og spiller med i Final 4 i Euroleague. Han er deres startende point guard og har planer om at komme i NBA fra næste sæson.

Hvis du gerne vil være den næste Iffe Lundberg, så er det bare med at komme i gang allerede nu. Køb en basketball kurv til at have derhjemme, så du hver dag kan gå ud og skyde nogle skud, øve dig og blive bedre og bedre. Selvom du ikke har lyst til at blive den næste Iffe Lundberg, så er det bare sjovt alligevel at kunne spille basketball derhjemme.